Jak funguje dobírka – platba při převzetí zásilky

V dnešní digitální době se nakupování online stalo nedílnou součástí života téměř každého zákazníka. Díky četným možnostem platby je dobírka oblíbenou volbou, která spotřebitelům nabízí pohodlí a bezpečnost nákupu. Jak tedy funguje dobírka, jak funguje platba na dobírku a jaké jsou výhody a nevýhody dobírky? 

Dobírka je platební metoda, která umožňuje zákazníkům provést nákup a zaplatit za něj v okamžiku doručení. Tato metoda se běžně používá při nákupech online, kdy si zákazníci mohou objednat produkty a zaplatit za ně až při jejich doručení.

Jak dobírka funguje? Dobírka nabízí zákazníkům pohodlí a jistotu, že za svůj nákup zaplatí až po jeho obdržení. Tím se eliminuje riziko podvodu nebo online podvodů, kdy zákazník může za výrobek zaplatit, ale nikdy zboží neobdrží. Dobírka zákazníkům také poskytuje možnost prohlédnout si výrobek před jeho zaplacením, což vede k ujištění, že je zboží v pořádku. 

Temu.com - nakupujte s dopravou zdarma

Exkluzivní slevy až 90 %, tisíce produktů za bezkonkurenční ceny, doprava zdarma na první objednávku a bezpečný nákup. To vše jsou důvody, proč se Temu řadí mezi nejoblíbenější e-shopy současnosti.

Nakupovat na Temu

Jak funguje platba na dobírku? 

Dobírka je způsob platby, při kterém si zákazníci mohou zvolit, že za své online nákupy zaplatí v hotovosti při doručení, místo aby zaplatili předem. Jak tedy funguje platba na dobírku a jak funguje doručení na dobírku? Tento proces obvykle zahrnuje následující kroky:

  • zadání objednávky
  • potvrzení objednávky
  • odeslání objednávky online obchodem
  • vyzvednutí zásilky
  • potvrzení o převzetí zásilky

Zákazník si ve svém oblíbeném e-shopu vybere požadované produkty, vloží je do košíku a přejde k pokladně. U pokladny má zákazník možnost vybrat způsob platby a zvolí platbu na dobírku. Stejným způsobem lze postupovat také u telefonických objednávek. 

Po odeslání objednávky obdrží zákazník potvrzovací e-mail nebo SMS, která obsahuje podrobnosti o produktech, časový plán dodání a celkovou dlužnou částku.

Prodejce zpracuje objednávku a odešle produkty k dodání. Současně připraví tištěnou fakturu se základními údaji – číslem objednávky, celkovou částkou k úhradě a případnými dalšími poplatky, jako jsou poplatky za doručení nebo daně. 

Pracovníci doručovací služby dorazí se zbožím na adresu uvedenou zákazníkem. Zákazník zkontroluje, zda zboží odpovídá objednávce, a zda je v dobrém stavu. Po ověření předá zákazník doručovateli částku v hotovosti.

Doručovatel vystaví zákazníkovi potvrzení o přijetí platby nebo fakturu. Ta slouží jako doklad o provedení transakce. Tištěnou fakturu od prodejce má poté zákazník k dispozici pro případnou reklamaci zboží. 

Jak funguje dobírka na poště? 

Zasílání na dobírku bývalo kdysi výsadou České pošty, s rozvojem dalších přepravních společností se však dobírková služba rozrostla. V současné době nabízejí možnost dobírky téměř všechny české e-shopy. 

Jak funguje dobírka na poště při nákupu na e-shopu? Dobírka na poště funguje stejným způsobem jako u jakékoliv jiné přepravní společnosti. Stačí si vybrat zboží na e-shopu a při volbě dopravy a platby zvolit Českou poštu a dobírku. 

Jakmile bude balíček na pobočce připraven, obdrží zákazník SMS a e-mail o doručení, rovněž lze využít doručení balíku tzv. do ruky, který je doručen pracovníkem pošty. 

Výhodou České pošty je, že umožňuje zasílání zásilek na dobírku i mezi soukromými osobami a peníze z dobírky jsou převáděny již do 3 dnů od doručení zásilky. 

V některých případech se však proces doručení balíku a přijetí peněz může díky České poště prodloužit, protože jakmile si zákazník nevyzvedne balík přímo od zaměstnance pošty během rozvozu, je balík uložen na poště a zákazník má až 14 dní na jeho vyzvednutí

Pokud si člověk není jistý, jak funguje dobírka na poště, stačí se obrátit na zaměstnance pošty. 

Dobírka bývala dříve výsadou České pošty.

Jak funguje Zásilkovna na dobírku

Zásilkovna je česká přepravní společnost, která poskytuje komplexní logistické služby pro online e-shopy již od roku 2010. Od roku 2019 Zásilkovna poskytuje posílání zásilek i mezi soukromými osobami. 

Jak funguje Zásilkovna na dobírku? Dobírka u Zásilkovny funguje jak pro firmy, tak i pro soukromé osoby, přičemž obrovskou výhodou Zásilkovny je velké množství výdejních míst. Výdejními místy mohou být různé obchody, popř. tzv Z-Boxy, ke kterým je potřeba aplikace. Výdejní místa slouží zároveň jako podací místa pro balíky. 

Částka za dobírku může být v případě Zásilkovny převedena až do 10 dnů od vyzvednutí zásilky zákazníkem, což může být pro některé odesílatele nevýhodné. 

Poslat zásilku na dobírku přes Zásilkovnu není příliš složité, pokud si však zákazník není jistý, jak dobírka u Zásilkovny funguje, je dobré se obrátit na jejich zákaznickou linku. 

Jak funguje dobírková služba a její výhody 

Dobírka patří k pohodlným a bezpečným platbám za zboží zejména pro zákazníky, kteří si chtějí být jistí zbožím, které si zakoupili, a také pro zákazníky, kteří nemusí mít přístup k online platebním metodám nebo je nechtějí používat. 

Velkou výhodou dobírky je právě možnost zboží fyzicky prohlédnout a zkontrolovat před převzetím, a pokud zákazník není spokojený, lze zboží nepřevzít a to se poté vrátí zpět do obchodu. 

Dobírka je tak vhodná např. i pro starší zákazníky, kteří si ze začátku nemusí být jistí, jak dobírková služba funguje. Nicméně vše je velmi jednoduché. 

Dobírka dále poskytuje další úroveň bezpečnosti při placení, jelikož se nemůže stát, že dojde k úniku informací nebo online podvodu. Zákazníci nemusí sdílet citlivé platební údaje online, což snižuje riziko neoprávněných transakcí.

Z pohledu prodávajícího může dobírka rozšířit jeho zákaznickou základnu, protože osloví větší počet zákazníků, kterým nemusí vyhovovat online platby. 

Používání dobírky také podporuje finanční odpovědnost a snižuje riziko nadměrných výdajů. Na rozdíl od online nákupů kreditními nebo debetními kartami, kdy může mít kupující omezenou kontrolu nad svými výdaji, mu dobírka umožňuje nakoupit pouze to, co si může dovolit, a vyhnout se tak zadlužení nebo finančnímu napětí.

Zboží na dobírku lze často zaplatit také kartou. 

Temu.com - nakupujte s dopravou zdarma

Exkluzivní slevy až 90 %, tisíce produktů za bezkonkurenční ceny, doprava zdarma na první objednávku a bezpečný nákup. To vše jsou důvody, proč se Temu řadí mezi nejoblíbenější e-shopy současnosti.

Nakupovat na Temu

Jak funguje dobírková služba a její nevýhody

Ačkoliv se může zdát, že je platba na dobírku bezpečný a pohodlný způsob placení za online nákupy, má také několik nevýhod, které je potřeba zvážit. 

Mezi základní nevýhody platby na dobírku patří: 

  • omezená dostupnost
  • vyšší náklady na dopravu
  • riziko nedodání nebo zpoždění dodávky
  • poplatky navíc
  • časové omezení
  • manipulace s hotovostí

Prodejci s možností platby na dobírku riskují, že si zákazník zboží nevyzvedne a oni tak přijdou o obchod, proto ne všichni prodejci nabízejí dobírku jako možnost platby. To může omezit výběr pro kupující, kteří tento způsob platby preferují.

Při platbě na dobírku jsou přepravní poplatky obvykle vyšší než při jiných způsobech platby. Je to proto, že prodejce musí nést dodatečné náklady na inkaso platby při dodání.

U objednávek na dobírku může být vyšší riziko nedodání nebo zpoždění dodávky. Je to proto, že prodávající musí před odesláním zboží potvrdit adresu kupujícího a jeho dostupnost pro doručení. Tento krok navíc může vést ke zpoždění, zejména v sezóně.

V mnoha případech mohou být objednávky na dobírku spojeny s dalšími poplatky, jako jsou manipulační poplatky, poplatky za zpracování a daně z prodeje. Tyto poplatky mohou výrazně zvýšit celkové náklady na nákup.

Pokud si zákazník nevyzvedává zboží na uloženém místě (pošta, Z-Box), musí být většinou přítomen doma v čase doručení, aby mohl zásilku převzít a zaplatit. To může být pro některé zákazníky časově omezující

K platbě za zboží na dobírku dochází často na ulici před domem, popř. před dveřmi do bytu, což nemusí být každému příjemné. Také je vždy dobré mít připravenou přesnou částku na zaplacení.

Kdo poskytuje dobírku? 

Česká pošta již není na českém trhu jediným poskytovatelem služby na dobírku. Platbu a dopravu na dobírku zprostředkovávají v České republice tyto firmy

  • PPL
  • Geis
  • DPD
  • GLS
  • WEDO
  • Balíkobot
  • Zásilkovna
  • UPS

Na zahraniční zásilky se poté orientuje především společnost DHL, TNT nebo FedEx

Závěrem

Nákupy na dobírku nejsou v současné době příliš časté mezi mladší populací, nicméně stále patří mezi vyhledávanou a důvěryhodnou platební metodu. Dobírka poskytuje pohodlí, bezpečnost a jistotu jak kupujícím, tak prodejcům, a to i navzdory popularitě online platebních platforem. 

© 2024 Puntanela.cz | Nakódoval Leoš Lang